reklama

Industriálne pamiatky Zemplína - Mlyn v Zemplínskych Kopčanoch

Tak sa po dlhšom čase znova vidíme, blogeri a čitatelia blogov. :-) Dnešný článok bude krátky, lebo priznávam, že som ho vytvoril spontánne a neplánovane po zalovení v mojom fotoarchíve. A k danej téme nemám tak či tak ktovieako v

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V prvom rade sa chcem ospravedlniť za malý počet fotiek a aj za ich nižšiu kvalitu. Jeden z dôvodov, pre ktorý som článok pôvodne ani nechcel vytvoriť, je práve to, že fotky boli zhotovené v chvate, doslova v priebehu pár minút. V ten deň som cestoval a mal som len pár minút na to, aby som sa zastavil na danom mieste a zvečnil na pár záberoch stavbu. Keby panovala iná situácia, ostal by som dlhšie a odfotil prakticky všetky kúty a detaily (veď ma poznáte, viď moje ostatné články o pamiatkach :-) ). V čase, keď som fotky urobil, už mlyn nemal svoju zošedivenú škridlovú strechu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ? Lebo mlyn asi iba pár týždňov predtým kúpil nový majiteľ. A mal preňho len jedno plánované využitie - postupne ho rozobrať až po základy a potom predať zrecyklovaný stavebný materiál. Ak aj chcel na parcele niečo potom postaviť, zjavne si to rozmyslel, lebo na mieste mlyna dnes stojí už iba malá čistinka a sem-tam kríček.

Dobre som urobil, keď som budovu mlyna zdokumentoval na tých 11 fotkách. Málo ich je, málo. Ale aj to je niečo. We few, we happy few, ak mám citovať Shakespearovho Henricha V. :-P Kým v čase zhotovenia fotiek, ktoré uvidíte o pár riadkov, bola fuč len krytina a na staré trámy pripekalo teplé májové slnko, o nejaké dva týždne neskôr už z mlyna ledva vykúkali základy. Škoda... Pár desiatok rokov miestnej histórie načisto fuč...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A keď už ju spomíname... K histórii stavby len toľko : Naisto viem iba to, že mlyn bol postavený za prvej republiky, bol to paromlyn, a za bývalého režimu ho skonvertovali na sýpku pre miestne JRD (zjavne prestal plniť pôvodnú funkciu a mali zaňho náhradu, ak mali). Vtedy ho zjavne opustilo pôvodné technické vybavenie. Keďže lokálne družstvo v Zemplínskych Kopčanoch bolo nielen malé, ale aj jedno z tých smoliarskejších, zaniklo pomerne rýchlo ešte počas raných 90. rokov. Mlyn odvtedy tíško oxidoval a pod vplyvom počasia pomaličky chátral. Aj napriek tomu sa však držal relatívne statočne a naďalej pôsobil ako celistvá stavba (hoci zanedbaná a opustená). Ale potom prišlo leto 2006 a zvyšok príbehu už v podstate poznáte. Čo dokumentácia ? Ja okrem fotiek žiadnu nemám a o žiadnej neviem, minimálne nie písomnej. Nie som si vôbec istý, či existujú akékoľvek iné fotografie mlyna, či ich má niektorá z obcí v svojích archívoch alebo kronikách, skutočne neviem... (Ak chcete v tejto záležitosti pomôcť, nezabudnite si prečítať P.S. na konci článku.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak, prosím, pozrite si pravdepodobne posledné autentické zábery mlyna, zhotovené začiatkom mája 2006 :

Starý mlyn v Zemplínskych Kopčanoch
Starý mlyn v Zemplínskych Kopčanoch 

To je on. Učupený na okraji obce, uprostred miestneho štvordomového "lazu", v celkom príjemnom zátiší.

Obrázok blogu

Okná a okienka mlyna už dlhé roky oxidovali. Sklené tabule na viacerých boli už dávno preč. Prežívajúce boli demontované v začiatkoch rozoberania mlynu, spolu so strešnou krytinou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Staré a opotrebované tehly južnej steny často prezrádzali pôvod stavby v medzivojnových rokoch, hoci mnohé z tehál boli v priebehu desaťročí určite vymenené (predsa len, vidíte, že nepôsobia všetky úplne rovnako). Omietka na tejto strane nebola ošarpaná len počas búrania stavby. Už roky predtým pomaly opadávala, na niektorých miestach utvárajúc impozantné diery s výhľadom na tehlové múry - výhľadom ako z prierezových nákresov a ilustrácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Drevené "rúry" a výpusty vyčnievajúce zo stropu (totožného s drevenou dlažbou "podkrovia") sú bývalé dávkovače obilia. Prežívajúce vnútorné trámy po dlhých rokoch prvýkrát voľne nasávali vzduch zvonku, cez "vetracie otvory" po už rozobraných predných a zadných vrátach a oknách stavby.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nie som žiaden expert na sýpky, tak nebudem machrovať s výrazmi. Ale tie drevené komory mali zjavne niečo spoločné so zásobníkmi obilia a s dávkovačmi.

Obrázok blogu

Tak, a to je všetko. K mlynu som sa už viac nevrátil, a viac som doňho ani nevkročil. Dodnes preklínam to, že som nebol vtedy tvrdohlavejší a ešte v ten istý deň (alebo nasledujúci) sa nevrátil k mlynu, aby som spravil lepšiu a početnejšiu várku fotiek. Ale bol máj, bolo teplo, bol som v ten deň unavený, bol som zaneprázdnený v škole aj doma, a tak som úsilie musel minimálne na pár dní nechať tak. Dúfal som, že sa s tým rozoberaním nebudú až tak ponáhľať... A to bol môj najväčší omyl, ktorý si budem vyčítať až do smrti.

Ale ešte stále mám týchto 11 fotiek. Mám akú-takú pamiatku na túto polozabudnutú stavbu...

Obrázok blogu

A strom, ktorý rástol pred mlynom a kvitol v máji 2006, stojí doteraz a bude pekne kvitnúť aj tohto roku. Život ide ďalej...

P.S. Domáca úloha pre ochotných: Ak máte nejaké overené historické info o stavbe (najlepšie písomné pramene) alebo aspoň nejaké ďalšie fotky (staré, novšie, to je úplne jedno), môžete sa mi ozvať v diskusii k tomuto článku. Prosím, nepíšte mi rovno na moju mailovú adresu, neodpoviem vám z predbežného kontatovania sa v diskusii. Vopred ďakujem za prípadné nálezy doma a poskytnutie nových faktov spojených s touto stavbou.

----

Fotografie: (C) Peter Molnár - máj 2006

Peter Molnár

Peter Molnár

Bloger 
  • Počet článkov:  146
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Peter Molnár sa menujem, občas niečo dokafrem... :-)Povolanie : Steampunkový medievalista a pilot Krvavého jastraba... ;-)"Naučiť sa lietať je jednoduché - hodiť sa o zem a netrafiť sa." (Douglas Adams) Zoznam autorových rubrík:  Len(ivý a)takMojimi očamiDuma Molnárova :-)Výstrelky literárneSubjektívne objektívomFilmárina - tvrdá drinaZápisky letcoveNa vandrovkeTörténelemPamiatkyRecenzieMuzičkaHaluzenieSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu